Monday, May 4, 2009

AL-KAHFI

FaDhILaT SuRAh aL-KaHfI

Surah Al-Kahfi [Bererti GuA] mengandungi 110 ayat.Di namakan Al-Kahfi kerana dari ayat 9 hingga 26 menceritakan penduduk Gua yang ditidurkan oleh Allah SWT selama lebih 300 tahun.

1.Sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada malam jumaat maka terpancarlah cahaya di antaranya dan baitullah.

2.sesiapa menghafaz sepuluh ayat permulaan surah Al-Kahfi maka terhindar darpiada DajjaL.

3.Sesiapa membaca sepuluh ayat akhir daripada surah al-Kahfi,maka terhindarlah ia daripada fitnah Dajjal.

4.Sesiapa membaca dari surah Al-kahfi ,maka jadilah baginya cahaya daripada kepala hingga kakinya dan sesiapa yang menbaca keseluruhannya,maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi.

5.Sesiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari jumaat,maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit,untuknya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua jumaaat.

6.Sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada malam atau siang Jumaat,maka diampunkan dosanya hingga jumaat akan datang;dan tujuh puluh ribu malaikat memohon rahmat kepada Allah SWt hingga waktu Subuh,dan dijauhkan Allah dari terkena wabak penyakit demam panas atau taun;penyakit sopak;dan dijauhkan dari fitnah DajjaL.

Surah As-SajdAh


Surah As-Sajdah (bererti SUjUd) adalah surah yang ke-32 di dalam Al-Quran mengandungi 30 ayat. Dinamakan As-Sajadah kerana terdapat ayat yang menerangkan perihal orang-orang beriman,apabila mendengar ajaran kitab ALLAH lalu sujud sebagai bersyukur atas segala nikamat Allah.

Daripada Abu Hurairah r.a beliau berkata:"Nabi SAW membaca pada Solat Fajar (subuh) pada hari jumaaat "Alif laam miim Tanzil"As-Sajadah dan "Hal Ata 'Alallnsaan"insaan.

FadILaTnYa:


1.Melindungi pembacanya dari seksa kubur.

2.mendapat pahala yang besar seperti pahala mereka yang tetap solatnya pada malam Lailatul-Qadr.

3.Mendapat hidayah ilmu yang yakin.

4.Dikurniakan cahaya (NUR) pada dirinya semasa ia mati.

PeriNgaTan:


1.Apabila sampai membaca pada ayat 15 disunatkan sujud Tilawah.
2.Amalkan membaca surah ini selalu atau sekurang-kurangnya setiap malam Jumaat.

No comments:

Post a Comment