Sunday, March 1, 2009

KASIH SAYANG ALLAH


Rasulullah saw bersabda:


"Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat (kasih sayang).Dia (Allah) menurunkan satu kasih sayang untuk jin,manusia dan juga binatang.Dengan kasih sayang yang satu itu mereka saling mengasihi dan menyayangi dan dengannya juga binatang sayang kepada anaknya.Dan Dia (ALLAH) menyimpan 99 kasih sayang dan dengannya dia menyayangi hamba-Nya pada hari kiamat." [h.r muslim]


Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya Allah telah menciptakan seratus kasih sayang. Dia(ALLAH) mengirim untuk makhlik-Nya satu kasih sayang saja dan dengannya mereka saling mengasihi.Dia (Allah)menyimpan di sisi-Nya 99 kasih sayang .


KETERANGAN:


Bererti perasaan sayang itu hanya satu persen yang diturunkan ke bumi untuk dibagi-bagi kepada semua makhluk yang terdiri daripada jin,manusia,binatang dan juga burung.Harus diingat bahawa kasih sayang yang satu itu bukan diberikan kepada satu orang,tetapi untuk semua orang.Itu juga yang dibagi-bagi untuk semua jin,binatang dan juga binatang sejenis burung.


Walaupun mendapat sedikit saja,lihatlah bagaimana kasih dan sayangnya seseorang kepada anaknya atau sayang kepada orang lain.Begitu juga binatang sayang kepada anaknya kalau mendapat makanan dia berikan kepada anaknay.Biarlah dia tidak makan asalkan anaknya kenyang.


Kemudian ada 99 lagi kasih sayang tersimpan di sisi ALLAH.Kasih sayang yang 99 lagi itu masih utuh dan tidak dibagi-bagi lagi.Ia khusus menjadi milik ALLAH.Dapat kita bayangkan betapa hebatnya kasih sayang ALLAH.Semua itu akan ALLAH tumpahkan untuk menyayangi hamba-Nya di akhirat kelak.Di sana nanti ALLAH berikan seluruh kasih sayang-Nya sehingga orang-orang yang masuk syurga mendapat penuh kasih sayang daripada ALLAH.


Kesimpulanya: Subahanallah..nikmatnya kasih sayang yang Allah kurniakan,walaupun hanya 1% sahaja di bumi ini,namun kita semua makhluk dapat merasakannya dengan penuh kebahagian.Apatah lagi dengan nikmat 99 kasih sayang ALLAH yang menanti di akhirat..Kampung Halaman kita yang kekal Abadi...

No comments:

Post a Comment