Monday, March 2, 2009

SeDEkaH

Segala sesuatu boleh menjadi sedekah

Rasulullah SAW bersabda:
Setiap sendi tubuh manusia itu mengandungi sedekah.Setiap hari yang terbit padanya matahari,engkau berlaku adil di antara dua orang,maka yang demikian itu adalah sedekah.Engkau tolong seseorang untuk naik ke atas tungganya atau menaikkan barang ke atas tunggangnnya atau menaikkan barang ke atas tunggangnnya adalah sedakah. Kata yang baik itu adalah sedekah,setiap langkah yang engkau langkahkan ke tempat solat adalh sedekah,menunjukkan jalan, sedekah dan menyingkirkan sesuatu yang menggangu di jalan adalah sedekah.[H.R Bukhari dan Muslim].


Keterangan:
Demikianlah mudahnya mencari pahala dalam Islam.Semua organ tubuh atau sendi dalam
Islam.Semua organ tubuh atau sendi dalam badan boleh mendatangkan pahala sedekah.Maksudnya tubuh kita mendatangkan pahala sedekah.Maksudnya tubuh kita mendatangkan pahala sedekah jika digunakan untuk kebaikan atau menolong orang lain.
Berlaku adil termasuk sedekah,menolong orang sedekah,kalimat yang baik sedekah,melangkah ke masjid sedekah,menunjukkan jalan sedekah dan menyingkirkan penghalang dari janal adalah sedekah.
Kalimat atau kata-kata yang baik termasuklah berzikir dan memberikan kata-kata yang baik kepada orang lain.Contohnya kita nasihat orang supaya berbuat baik,kita berikan ucapan tahniah,takziah dan sebagainya,semuanya termasuk sedekah.

Luasnya ruang untuk kita bersedekah.Dalam bersedekah ini tidak perlu kita tunggu menjadi kaya barulah bersedekah,menurut hadis diatas banyak cara untuk kita bersedekah..Bersedekah dengan tenaga atau perbuatan dengan ikhlas itulah yang dinilai oleh ALLAH bukan dengan wang ringgit yang berjuta-juta nilainya tetapi tidak ikhlas...Marilah kita sucikan hati dengan bersedekah.

No comments:

Post a Comment